A forgalmas belvárosi utakon 55, döntően használt, Euro 0 (!) és Euro 1 környezetvédelmi besorolású motorral pöfögő, korszerűtlen járművel fuvarozzák a külföldi turistákat. A szerkesztőségünkbe eljuttatott magyar és angol nyelvű panaszokból kiderül: az agresszív konkurenciaharc miatti atrocitások a buszok teljes útvonalán előfordulnak, de a legrosszabb a helyzet az Astoriánál, a New York-palotánál, a Ferenciek terén, valamint az Eötvös és a Deák téren.
Szóváltás, lökdösődés is előfordul a konkurens cégek utcai értékesítői között. Az agresszív „marketingfogások” a turistákat és a járókelőket is érintik. Félrevezető információkkal, nemegyszer rángatással akarják rávenni a kiszemelt utasokat a szolgáltatás igénybevételére az árusok. Egyesek olyan állítással is próbálkoznak kuncsaftokat felhajtani, hogy az általuk vásárolt jegy a BKV vonalaira is érvényes a beharangozott túrán kívül.
Azonban nem csak a járdákon-tereken zajlik élesben az üzleti harc. Számtalan esetben tapasztalhatja a belvárosban tömegközlekedő, autózó, kerékpározó, hogy a konkurens cégek gépkocsivezetői szándékosan feltartják egymást a megállókban, utakon, ezzel akadályozva a BKV-járatokat is.
Az első budapesti Hop on – Hop off városnéző túrákat ajánló cég az ezredfordulón alakult. Mihelyt megjelent a konkurencia, a vállalkozás pert indított, mivel úgy vélte, ellopták az arculatai elemeit. Az elmúlt másfél évtized bebizonyította, hogy az elöregedett buszparkot üzemeltető cégek esetében a szabadverseny számtalan negatívummal jár.
A helyzetre tekintettel a Fővárosi Közgyűlés június elején döntött arról, hogy 2017. január 1-jétől egyetlen cég kezébe adja a városnéző buszok üzemeltetésének jogát. A nyertes zrt.-t koncessziós eljárásban választják ki, a jogosultság húsz évre szólna, és a jelentkezőknek vállalniuk kell, hogy legalább 25 korszerű, egységes arculatú buszt üzemeltetnek.
A gyártói kapacitás már most megvan
A magyar buszgyártók kapacitásaik alapján képesek kielégíteni a hazai városi és helyközi közlekedési vállalatok igényeit – mondta Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke az MTI-nek. Hozzátette: a fő problémát eddig az jelentette, hogy a tömegközlekedési vállalkozások oldaláról nem volt kiszámítható buszbeszerzési politika, amely a nagy darabszámú gyártás tervezhetőségét gátolta. Vincze-Pap szerint a kormány most olyan, a nemzeti autóbuszgyártás megerősítését szolgáló programot dolgozott ki, amely megteremti a hazai buszgyártás megújításának feltételeit.