Valamilyen rendkívüli légi esemény miatt havonta riasztják a magyar Gripeneket, de manapság előfordul, hogy egy hónapban többször is – tudtuk meg Ugrik Csaba dandártábornoktól. A Magyar Honvédség kecskeméti repülőbázisának parancsnoka annak kapcsán beszélt erről lapunknak, hogy a napokban ismét egy utasszállító repülőgépet kellett azonosítaniuk és figyelmeztetniük a Gripeneknek, mert úgy lépett be a magyar légtérbe, hogy nem vette fel a kapcsolatot a légi irányítással. A gép Szlovéniából tartott Olaszország felé, de korábban egy Franciaországba tartó Boeinget és egy román utasszállítót is rá kellett bírniuk a magyar vadászgépeknek, hogy létesítsen rádiókapcsolatot.
Mint ismert, a NATO úgynevezett „Renegade” koncepciója alapján, a World Trade Center ellen elkövetett 2001-es merénylet óta az utasszállítókat is fokozottan figyelni kell, és akár tűzparancsot is ki lehet adni rájuk, ha terroristák tartózkodnak a fedélzeten és egyértelműen fegyverként kívánják használni a járművet. Ugrik Csaba megerősítette: ezzel a vadászgépek is aktív részesei a terrorcselekményekkel szembeni védekezésnek. Huszonnégy órás szolgálatot teljesítenek, hogy meg tudjanak felelni ennek a követelménynek.
A Gripen-flottának ugyanakkor hatékonyan kell tudni együttműködnie a NATO-szövetségesek vadászgépeivel is, ezt szolgálta az a hadgyakorlat, amelyet augusztus 14–25. között tartottak a brit légierővel közösen Kecskeméten. A Kárpáti Sólyom (Carpathian Hawk) elnevezésű gyakorlatra a Brit Királyi Légierő két Hawk típusú repülőgépe települt át a kecskeméti repülőbázisra.

Fotó: Havran Zoltán
Sáfár Albert dandártábornok, a légierő haderőnem főnöke ezzel kapcsolatban elmondta: a kiképzés célja a légiharc-manőverek közös gyakorlása volt, amely a résztvevők számára a megszokottól és a korábbi tapasztalatoktól eltérő szituációkon keresztül fejleszti a pilóták és a kiszolgáló személyzet felkészültségét. Úgynevezett „red air” szerepet betöltve a britek Hawk repülői voltak a magyar Gripenek ellenfelei. A két hét során a hajózóknak nemcsak kívülről, de egymás pilótafülkéjének belsejéből is lehetőségük volt gyakorolni a különböző manővereket a kölcsönös „utasrepülések” alkalmával.
– A britekkel közös gyakorlat azért is nagy jelentőségű, mert az úgynevezett „agresszor század” tagjai váratlan helyzeteket is tudtak okozni a levegőben, amelyekre az egymást jól ismerő Gripen-pilóták még nem voltak felkészülve – tette hozzá mindehhez Ugrik Csaba. A bázisparancsnok beszámolt arról is: mintegy ötven órát repültek a pilóták a gyakorlat alatt, ami megfelel az átlagos, kéthetes repülési időnek. A kiképzés sajtónapján a magyar és a brit katonai vezetők is vadászgépbe szálltak egy utasrepülésre.
A Brit Királyi Légierő Magyarországra érkező katonái annak a századnak a tagjai, amelynek a története a XX. század elejére nyúlik vissza. Az egység az angliai Farnborough-ban alakult, és 2017 tavaszán ünnepelte fennállásának 100. évfordulóját. A hazánkba most áttelepült brit vadászgépek Hawk T1A változatát 1992 óta repüli a század. A régi felderítő és műveleti tapasztalatokkal felvértezve a század egyedi szerepet tölt be mint a Brit Királyi Légierő agresszor százada. A közreműködésével nyújtanak széles körű kiképzést az Egyesült Királyság és a NATO-partnerek egységeinek.