„Kizárólag akkor indítson segélyhívást, ha a mentők, a tűzoltók vagy a rendőrök beavatkozására van szükség!”
– ezzel a szlogennel indít egy kisfilmmel kampányt a a rendőrség, a mentők és a katasztrófavédelem, hangzott el a három szervezet tegnapi sajtótájékoztatóján.

Az akár életet menteni is képes 112-es szám hívásfogadó központja Szombathelyen
Fotó: MTI
Arra kérik az embereket, hogy csak tényleges veszély esetén hívják a 112-es segélykérő vonalat. Azért hívják fel erre a figyelmet, mert a 112-es számra évente érkező mintegy ötmillió hívás közül négymillió nem igényel beavatkozást. Ez az arány már öt éve változatlan, a fals hívások viszont a valóban beavatkozást igénylő helyzetek kezelésétől vonják el a kapacitást – hangzott el.
Idéztek néhány példát: „Irgalmatlan vészhelyzet van, mert a madaram felrepült a fára” – mondta egy kétségbeesett hang. „Küldjenek már valakit gyorsan, mert halódik a bojlerem, nincs meleg víz!” – szólt be valaki némiképpen szigorúan.
De kértek már segítséget elromlott bojler, fán látott mókus, elrepült flamingó-úszógumi, elfelejtett mobiltelefonos PIN-kód és elfogyott sör miatt is.
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs igazgatója is felidézte életének azt a tizenöt évét, amikor bejárt a mentésirányító központokba segélyhívásokat fogadni. Elmondott egy konkrét történetet is.
– Felvettem a telefont, egy ijedt hang szólt bele: „Gyorsan jöjjenek, mert beszorult a kisfiam feje!” Rögtön írtam a mentős menetlevélre a történetet, s kértem, hogy közölje a címet és azt, hogy hová szorult be a gyerek feje. Még negyven másodpercig rémüldözött, majd röhögve közölte, hogy a fia feje a két füle közé szorult be.
Győrfi Pál hangsúlyozta, hogy a 112 azért hasznos a mentőknek, mert kiszűri azokat a hívásokat, amelyekkel nincs dolguk, így több energia jut a valódi feladatellátásra. Így is 1,1 millió esete van évente a mentőszolgálatnak – tette hozzá. Ő maga is arra kért mindenkit, hogy feleslegesen ne terhelje a segélyhívó központokat.
Annak alátámasztására, hogy mennyire valós helyzeteket mutat be a kisfilm, Gál Kristóf, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője lejátszott néhány, a 112-re érkező hívásról készült felvételt.
Ezeken például fára szorult kismókus, elhagyott kulcscsomó, illetve bódé tetején rekedt papucs miatt kértek segítséget, de volt, aki ismerkedési szöveghez kért tippeket vagy az Ászok sör ára iránt érdeklődött. A szóvivő elmondta: terveik között szerepel, hogy a 112-es segélyhívó használatát tudatosító foglalkozásokat tartsanak a közoktatási intézményekben is. Már elkészült az 1–4., az 5–8. és a 9–11. osztályosoknak szóló tájékoztató anyag is.
Hajdu Márton tűzoltó alezredes, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője ugyancsak hasznosnak nevezte a 2014-ben létrehozott segélyhívó központok működését, hiszen onnan már valóban csak azok a riasztások jutnak el hozzájuk, amelyek a katasztrófavédelem beavatkozását igénylik.
Arra is felhívta a figyelmet: a gyors beavatkozás egyik feltétele, hogy a bejelentők betartsák a protokollt. Vagyis elmondják a nevüket, a káreset pontos helyszínét, illetve pontosan számoljanak be arról, hogy mi történt.