– Nem érzékelhető tendenciaszerű változás, stabilak az országos kompetenciamérés eredményei az elmúlt években – mondta Ostorics László, az Oktatási Hivatal osztályvezetője a hivatal pénteki sajtótájékoztatóján, amelyen a 2016-os országos felmérés eredményei-ről készült jelentést ismertették. Kifejtette: sem a szövegértési, sem a matematikateljesítményt tekintve nem tapasztalható változás.
A matematikateljesítményt illetően a fejlődés a 6–8. évfolyamban jelentős, ám a 8–10. évfolyamban lelassul. Az osztályvezető kitért rá: a legmagasabb teljesítményeket a fővárosban mérték, ezt követik a megyeszékhelyek, a városok, majd a községek. Világos tehát az összefüggés, az átlagteljesítménybeli különbségek tükrözik a településtípusok közötti szociokulturális különbségeket – mutatott rá Ostorics László. Szavai szerint a fejlődés mértékét tekintve viszont sokkal kisebbek a különbségek a településtípusok között, mint az átlagteljesítményben.
Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese közölte: a felmérés az olvasott szöveg értését és a matematikai eszköztudás alapkompetenciáit mutatja a tanulók szociokulturális hátterével árnyalva, minden évben és minden tanulóra kiterjedően. A felmérést jogszabály írja elő, minden évben május utolsó szerdáján tartják, és a diákok négyszer 45 percben töltenek ki egy tesztfüzetet – magyarázta.
Ismertetése szerint a mérés egy köznevelési innováció eredménye, amelyet 2001-től minden évben megszerveznek, így több kormányzati ciklust, oktatáspolitikai irányvonalat megélt, folyamatosan fejlődött, és ma rangos, a vezető nemzetközi mérési trendekhez illeszkedő kutatásról van szó. Ez egy megbízható, hosszú évek óta működő, tudományos háttérrel rendelkező rendszer, amely lehetővé teszi a tanulók eredményeinek követését, fejlődésük mérését és elemzését – fűzte hozzá. A tesztet 4308 iskola több mint 242 ezer tanulója töltötte ki.