A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) megsemmisítette a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által meghirdetett tendert, amelyben a 3-as metró felújítása alatti buszos kapacitást rendelték volna meg. Emellett a KDB negyvenmillió forint bírságot szabott ki az ajánlatkérőre. A határozat szerint a BKK két hibát követett el a pályázat kiírásakor: nem írta bele, hogy mikortól kezdődik meg a kért szolgáltatás, illetve nem írta bele, hogy a pályázónak sofőrt is kell adnia a járművekhez.
A döntés kapcsán Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója megjegyezte: a metrófelújítás kezdetének időpontját sem a kiíráskor, sem most nem lehet még tudni, ami pedig a sofőrök kérdését illeti, szerinte az trivialitás, mivel önvezető busz még nem létezik. A BKK várhatóan bírósághoz fordul a döntés miatt. Lapunk korábban már megírta, hogy a BKK-BKV B tervvel is készül arra az esetre, ha bizonytalanná válna a metrópótlás. Azt is megírtuk, hogy idén a régebbi csuklós buszait a BKV nem leselejtezte, hanem tartalékba helyezte. Ezt erősíti meg, hogy Tarlós István a KDB döntése után úgy nyilatkozott: ha a BKK, illetve a BKV „házon belül” talál annyi autóbuszt, amellyel egy szakaszon elkezdhetik a 3-as metró felújítását, akkor mérlegelik annak lehetőséget, hogy „elfelejtik” a szolgáltatásvásárlást. Ehhez körülbelül hatvan-hetven autóbuszra lenne szükség. Tarlós István közölte azt is, a 3-as metró utasbiztonságára vonatkozóan tegnap küldött egy megismételt figyelmeztetést a BKV vezérigazgatójának arra vonatkozóan, hogy a legkisebb szakmai vagy szakértői konkrét kétség, tiltó javaslat, baleset- vagy életveszély jelzése esetén – mindenféle politikai következménytől függetlenül – a jogszabályi kötelezettségének megfelelően állítsa le a járatokat. A főpolgármester továbbá felszólította Bolla Tibort az utasbiztonsággal kapcsolatos ellenőrzések gyakoriságának növelésére és az ellenőrzés kontrolljának biztosítására.
Tarlós István korábban többször is elmondta, hogy a napi több mint félmillió utast szállító 3-as metrót kellett volna felújítani a 4-es vonal megépítése helyett. A Kelenföldi és a Keleti pályaudvar között közlekedő Alstom-szerelvények ügyében ráadásul jelenleg is vizsgálódnak a magyar és külföldi hatóságok.
Jövő hét kedden tartja következő ülését az Alstom-metrókocsik 2006-os beszerzését vizsgáló fővárosi ideiglenes bizottság. – A munkaterv szerint Aba Botond akkori BKV-vezérigazgatót, Szabó Tamást, a bíráló bizottság elnökét, és Gulyás Lászlót, a metróberuházást levezénylő DBR Metró Projektigazgatóság vezetőjét, a tenderbizottság ülésvezetőjét hívtuk meghallgatásra – számolt be Borbély Lénárd, háromtagú testület elnöke.
Választ várnak a meghívottaktól többek közt arra, miért emelték meg egyik hétről a másikra 25-ről 50 százalékra a szerződéskötés után kifizetendő előleg mértékét. A francia cég három éven át, konkrét teljesítés nélkül, az eredeti előleghez képest plusz csaknem harmincmilliárd forintot kezelt még, aminek a feltételezett hozama többmilliárd forintra tehető. Ez a brit csalások elleni hivatal vizsgálatakor került új megvilágításba, hiszen az SFO nyomozása során az Alstom-metrószerelvények beszerzésével kapcsolatban mintegy 2,3 milliárd forintnak megfelelő kenőpénz kifizetésére utaló nyomokat találtak. Az elnök nyilatkozott arról is, hogy továbbra is tervezik Demszky Gábor volt főpolgármester meghallgatását.