Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK kognitív fejlődés és oktatás kutatócsoport vezetője és Adriana G. Bus (VU University Amsterdam) szemmozgáskövetés segítségével vizsgálta az illusztrációk és a meseértés kapcsolatát. Kiderült, hogy a mesekönyv szövegéhez szorosan kapcsolódó illusztrációk jelentősen hozzájárulnak az óvodások meseértéséhez. A kutatók 41 gyereket vontak be a vizsgálatba.
Azt vizsgálták rövid, narratív mesék és szemmozgáskövetés segítségével, hogy az illusztráció jelenléte és minősége hogyan hat a gyerekek emlékezetére. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a mese meghallgatása utáni rövid idő elteltével mennyire tudják felidézni a gyerekek a történetet.

A vizuális tartalmak hatnak az emlékezetre is
Fotó: MTI/Krizsán Csaba
A vizsgálat eredményei alapján elmondható, hogy sokkal több információt idéztek fel a gyerekek azokból a mesékből, amelyekben volt illusztráció, sőt a szövegében foglaltakat ábrázolta, mint az illusztráció nélküliek esetében. A kísérlet során az is kiderült, hogy a mese szövegéhez nem kapcsolódó, csak dekoratív szerepet betöltő illusztrációk kevésbé járulnak hozzá a szöveg megértéséhez.
Ez utóbbi megállapítás azért is érdekes, mert a régebbi kiadású mesekönyvekben sokszor található dekoratív szerepet betöltő illusztráció, míg az újabbakban már sokkal jobban figyelnek a kiadók arra, hogy a szöveghez kapcsolódjanak a képek, bár még mindig sok olyan mesekönyv jelenik meg, amelyben kevés az illusztráció. Az is érdekes kérdésfelvetése volt a vizsgálatnak, hogy mire figyelnek a gyerekek. A szemmozgáskövetési adatok alapján elmondható, hogy a kicsik az illusztrációnak azokra az elemeire fókuszálnak, amelyeket a narráció éppen elmond a szövegben.
Az óvónőknek is szolgál némi újdonsággal a kutatás, mert mint kiderült, sokkal többre emlékeznek az óvodai csoportos meseolvasás során is, ha nemcsak hallgatják a szöveget, hanem látják is a képeket. Az illusztrációkat később is csak fokozatosan szabadna csökkenteni, elhagyni, ugyanis nem szerencsés, ha az iskolások esetében hirtelen tűnnek el a képek, és csupán az egész oldalas szöveg marad a könyvekben, mert csak a jobb szövegértési készségű, nagyobb gyerekek esetében csökken az illusztrációk szerepe a szövegértésben.