Közben elkészült a határvédelmi szervek reagálóképességét javító manőverút is a magyar–szerb határon. A biztonsági határzár mellett húzódó, 150 kilométer hosszú út lehetővé teszi, hogy a rendőrök és katonák esőben és hóban is folyamatosan tudjanak járőrözni, illetve szükség esetén végre tudják hajtani a védelmi erők gyors átcsoportosítását – értesült a Híradó.hu.
A 150 kilométer hosszú, zúzottkő burkolatú út 3,5 méter széles, két oldalán padkával. Az út mellett 140 kilométer hosszan vízelvezető árkot is kialakítottak. Megépült két vasúti átjáró és hat híd is. A manőverút 40 centiméteres, cementálással stabilizált alapja a 4,5 tonnás járműveket is elbírja. Az úton a megengedett maximális sebesség 60 kilométer/óra. A manőverutat a közforgalom előtt nem nyitják meg, azt csak a határ védelmét ellátó rendőri és katonai egységek használhatják.

Több mint tíz kilométer hosszú lesz a kétféle technológiával készülő kerítés
Emlékezetes, hogy Orbán Viktor miniszterelnök augusztus 26-án a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában beszélt először részletesen arról, hogy meg kell erősíteni a magyar–szerb határzárat. Mint mondta: egy újabb kerítéssort építenek párhuzamosan a már meglévővel, és mindezt a legmodernebb technikai eszközökkel is kiegészítik majd. Az új kerítés egyébként a határzár tövében most megerősített, kőzúzalékkal leburkolt út másik oldalán húzódik majd, tehát a kizárólag a határőrizeti szervek által használható felvonulási út mindkét oldalról le lesz zárva.
A kormányfő az új kerítés építéséről szóló döntést a török politika kiszámíthatatlanságával indokolta. – Egy „masszívabb védelmi rendszert” kell felépíteni, amely több százezer embert is fel tud tartóztatni egyszerre. Erre is fel kell ugyanis készülni a törökök politikájának megváltozása esetén – fejtette ki a kormányfő. A kabinet először még tavaly június 17-én döntött arról, hogy lezárja a magyar–szerb zöldhatárt az akkor napi több ezres létszámban érkező migránsok előtt. Az Országgyűlés alig egy hónappal később módosította a vonatkozó jogszabályt. A mintaszakasz építését Mórahalom térségében kezdte el a Magyar Honvédség július 13-án. A kerítéselemeket a büntetés-végrehajtás biztosította. A fogvatartottak gyártották az összes szükséges elemet, és az elítéltek a határzár telepítésében is közreműködtek. A fogvatartottak mellett közmunkások is dolgoztak tavaly nyáron a kerítés építésén.
A határvédelmi rendszer eddig két vonalból állt. Az elsőt a gyors telepítésű drótakadály, közismert nevén a gyoda, a másodikat pedig a tényleges kerítés alkotja. A műszaki határzár tavaly szeptemberre elkészült a szerb–magyar határon, a hónap közepén pedig úgy döntöttek, hogy mindkét irányba meghosszabbítják. Az ellenzéki pártok közül egyedül a Jobbik támogatta a határzár létesítését, a baloldali pártok viszont a migránsok befogadása mellett szólaltak fel.