A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren dolgozó földi kiszolgálócégek vezetői és alkalmazottai rádöbbenhettek arra, hogy érdemes betartaniuk a Budapest Airport (BA) repülőtérrendjét. Néhány hete általános felzúdulást okozott, amikor a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság (RRI) hathatós intézkedései nyomán több mint féltucat munkavállalónak azonnal bevonták a belépésre jogosító azonosító kártyáját, és kikísérték őket a repülőtérről, így ők a továbbiakban nem láthatták el a munkájukat.
A csomagokból történő lopásokat megelőzendő a rendőrök közvetlenül a gépek mellett rendszeresen ellenőrzik a be- és kirakodást végző alkalmazottakat, és átvizsgálják a ruházatukat is. Ezek az ellenőrzések egyébként is megszaporodtak az év elején kirobbant „poggyászmaffiaügy” óta, amikor is Babos Tímea teniszezőnő bőröndjét is kifosztották a rakodók, de további lopásokra is fény derült.
A nagy sajtóvisszhangot kapott ügyek nyomán a BA június 15-én szigorította a repülőtérrendet, és megtiltotta egy sor tárgynak az úgynevezett légi oldali területre való bevitelét. Így például a repülőgépek rakodását végzőknél sem lehet 15 ezer forintnál több készpénz, saját mobiltelefon, két doboz cigarettánál több, illetve szúró-vágó eszközök, így például körömvágó olló sem.
A munkaerő-veszteségek nyomán a földi kiszolgálócégek nyomásgyakorlással próbálkoztak, hogy a BA enyhítse a rezsimintézkedéseket, sikertelenül. Azzal érveltek, hogy az okostelefonra szüksége lehet a rakodónak a munkájához is. A hírközlés megoldása azonban a munkáltatónak a feladata, például kézi rádió adóvevőkkel. A Babos Tímeát kifosztó alkalmazottak elszámoltatásakor kiderült, hogy a tolvajok az okostelefonjaikon kommunikáltak egymással a lopás közben.
Ha az RRI munkatársai motozás közben tiltott tárgyat találnak, jelzik azt a repülőtéri Fegyveres Biztonsági Őrségnek, amely azonnal bevonatja a szabályszegő repülőtéri azonosító kártyáját, s megszűnik a munkahelye. A földi kiszolgálócégek ekkor nyomás alá próbálták helyezni az RRI-t is, de nem jártak sikerrel. Mint azt lapunk tudósítója a helyszíni bejáráson megtudta: a légi oldali területen dolgozó cégek vezetése is beláthatta, hogy a belső szabályokat éppúgy be kell tartani és tartatni, mint a törvényeket.
A lebukássorozat óta nem történtek újabb esetek, de a BA-nál és az RRI-nél is alaptétel, hogy egy lopás is sok, még akkor is, ha a ferihegyi helyzetet más repülőterekével hasonlítjuk össze.

A feladott poggyászokból történt lopások miatt idén eddig 73 nyomozás indult (képünk illusztráció)
Fotó: Éberling András
Csomagokból történt lopások miatt 2012-ben 201, 2013-ban 193, 2014-ben 139, 2015-ben 123, 2016-ban 71, 2017-ben 77, idén pedig eddig 73 nyomozást indítottak. Tavaly 13,1 millió utas fordult meg Ferihegyen, akik legalább hatmillió csomagot adtak fel, idén azonban az utasforgalom a 15 milliót is elérheti, ami legkevesebb 7,5 millió poggyászt jelent. Ugyanakkor a magyar vendégmunkások által kiemelt célpontnak számító London-Luton repülőtéren a ferihegyi lopásoknak a hatszorosa fordul elő évente.
A Légiközlekedés Online szakportál szerint a jellemzően problémás gócpontok a nagy forgalommal rendelkező elosztó repterek, ahol erős tranzitforgalom van, sok a vendégmunkás, vagy alacsony képzettségű, esetleg nyelvet sem beszélő alkalmazottak foglalkoznak a rakodással. Például London-Heathrow, Düsseldorf, Amszterdam nemcsak a poggyász, hanem az árurakodás terén is rendszeresen küzd ezzel a problémával, Rómában is előfordul tömeges lebukás, de más repülőterek sem mentesek ettől.
Hasonlók a tapasztalatok a világ utasforgalmának közel negyedét bonyolító USA-ban is. A nagyobb elosztó reptereken rosszabb napokon akár százas nagyságrendekben fordulhat elő a probléma, azaz a kockázatot a külföldi légikikötőkben is csak minimalizálni lehet, megszüntetni nem.
A kedvezőnek tűnő helyzet ellenére az RRI továbbra sem adta fel, hogy rábírja a repülőtéren dolgozó cégeket arra, hogy ne csak a légi forgalom biztonságát szavatolják magas szinten – a Liszt Ferenc repülőtér legutóbb is kiváló értékelést kapott ezen a téren –, hanem a vagyonbiztonsággal is fokozottan foglalkozzanak.
A földi kiszolgálócégek jelenlegi hozzáállását azonban jelzi, hogy gyakorlatilag elutasították az RRI 18 tételből álló, a vagyonbiztonságot erősítő javaslatát. A rendőrség azt szeretné, hogy például a gépek rakodását végzőket testkamerákkal ellenőrizzék. Ez beruházást igényel, így már az is eredmény, hogy az egyik, nemrégiben tulajdonosváltáson átesett cégnél már két ilyen kamerát is tesztelnek. Az RRI mindenesetre további egyeztetést szorgalmaz, decemberben meg is kezdődnek a tárgyalások.