A Magyar Államvasutak számos területen figyel az energiatakarékosságra, ezáltal a környezet kímélésére. Ezek közül kiemelkedik a járművek mozgatására fordított energiával való gazdálkodás. A MÁV-Start állományában lévő Stadler FLIRT motorvonatok az elmúlt öt évben hétmilliárd forintot takarítottak meg a MÁV-nak. Ezzel a cég öt év alatt nagyjából öt FLIRT motorvonat árát hozta vissza, azaz minden egyes évben legalább egy új szerelvény beszerzési költségére elég energiát spórol a cég. A villamos vonatok évente mintegy 76 millió kWh villamos energiát takarítanak meg a vasúttársaságnak.
Ez úgy lehetséges, hogy a FLIRT motorvonat nemcsak jól gyorsul és gazdaságosan szállítja az utasokat, de fékezési technikájában is jelentős értékeket képvisel. A jármű az óránkénti 120 kilométeres sebességről üzemi fékkel fékezve is képes úgy megállni, hogy közben nem használja a légféket, vagyis a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva szinte teljes egészében visszatermeli a felső vezetékbe.
A számítások szerint ez minden egyes nap vonatonként mintegy 92 ezer forint megtakarítást jelent, így a naponta átlagosan forgalomban lévő 56 FLIRT együtt mintegy ötmillió forinttal csökkenti a MÁV energiaköltségeit.
A személygépjármű-motorokat, személygépjárműveket, továbbá présszerszámokat tervező és gyártó Audi Hungaria Zrt. a gazdasági és technikai szempontok figyelembevétele mellett felelősséget vállal termelési technológiája környezetbarát jellegének folyamatos javításáért, valamint a természeti erőforrásokkal történő környezetbarát gazdálkodásért.
Stratégiájának három fő pillére a digitalizáció, az urbanizáció és a fenntarthatóság. A természeti erőforrásokkal és az energiával való kíméletes bánásmód a vállalat stratégiájának meghatározó eleme, ezért az Audi hosszú távú céljává teszi olyan műszaki megoldások, folyamatok fejlesztését és alkalmazását, amelyek a környezet terhelésének egyidejű csökkenésével anyag- és energiamegtakarításhoz is vezetnek, egyben a környezeti kockázatok felmerülési lehetőségét is csökkentik. Ennek érdekében a nyílt láncú működéssel szemben a körforgásos megoldások kidolgozása képviseli a szervezet környezetvédelmi tevékenységének egyik meghatározó súlypontját.

Évente egy új szerelvény árát spórolják meg a FLIRT motorvonatok
Fotó: Havran Zoltán
Az Audi Hungaria Magyarország legnagyobb ipari geotermikus energiafelhasználója. 2015-től a vállalat által felhasznált hőenergia közel hatvan százalékát geotermikus energia fedezi. Emellett a kezdetektől ragaszkodik hozzá, hogy az anyacég központja, Ingolstadt és a győri telephely között vasúton továbbítsák az alkatrészeket és a készre szerelt gépkocsikat.
A vállalat deklarált célja, hogy a vasúti szállítás részarányát magas szinten tartsa, ezzel is csökkentve a környezet terhelését. A Győrben készült autók kétharmadát a vállalaton belüli, 8800 méter hosszúságú sínhálózaton szállítják, majd legnagyobb részük a németországi anyavállalat felé veszi az irányt. Naponta hatvan vagon szállítja Ingolstadtba, valamint a tengerentúlra készülő autókat Európa legnagyobb kikötőibe Győrből.
– A Mol-csoport immár három egymást követő évben szerepel a Dow Jones fenntarthatósági indexben – közölte a magyar olajipari és energetikai vállalat, amely évek óta elkötelezett a fenntartható fejlődés iránt. A cég emlékeztetett: januárban Mol Limo néven közösségi autómegosztó szolgáltatást indított száz elektromos autóval a háromszáz darabos flottájában, a cél pedig az, hogy fokozatosan emelje az elektromos autók arányát.
A Mol egyébként 2012-ben elsőként indított el Magyarországon elektromos autóknak gyorstöltési lehetőséget, hamarosan pedig több száz töltőt telepít a régióban a Next–E konzorciumban. Mindezeken túl a vállalat idén bejelentette, hogy három üzemében – Tiszaújvárosban, Százhalombattán és Füzesgyarmaton – összesen 18,38 megawatt kapacitású napelemparkot épít, amely több mint kilencezer háztartást tud ellátni villamos energiával.
Emellett a Mol a 2030-ig szóló stratégiának megfelelően tovább erősíti petrolkémiai üzletágát, és stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a műanyaghulladék újrahasznosításával foglalkozó német APK vállalattal. A Mol célja, hogy az újrahasznosítás vezető szereplője legyen Kelet-Közép-Európában.
– A Richter Gedeonnál a környezetvédelmi szempontok beépülnek a kutatás-fejlesztésbe, a működési folyamatokba, valamint a beruházási döntéseinkbe – mondta el lapunknak Beke Zsuzsa, a vállalat PR- és kormányzati kapcsolatok osztályának vezetője. A környezeti kockázatok csökkentése érdekében Magyarországon környezetirányítási rendszert működtetnek. A környezeti politikában megfogalmazottak elérésére ötévente új célokat, előirányzatokat és az ezek megvalósítását szolgáló programokat határoznak meg, a jelenleg érvényes céljaik a 2017–2022-es időszakot ölelik fel.
Beke Zsuzsa hangsúlyozta: évről évre jelentős összeget fordítanak közvetlen és integrált környezetvédelmi fejlesztésekre. – Az elmúlt években a legjelentősebb beruházások a talajvíztisztítással, a szennyvíztisztítással, a vésztározással, a zajártalom elleni védelemmel, a raktározással kapcsolatban jelentek meg – sorolta.
– Legfőbb célkitűzésünk, hogy az eddigi eredményeket megőrizzük, illetve alacsony szinten tartsuk a környezeti kibocsátásunkat. Folytatjuk a gyártástechnológiák műszaki infrastruktúrájának fejlesztését, a technológiai berendezések, a csatornahálózat, a szennyvízkezelés és az anyagtárolás korszerűsítését – összegezte a Richter osztályvezetője.