Elfogadta záró jelentését az Alstom metrókocsik 2006-os beszerzését vizsgáló fővárosi ideiglenes bizottság – tudta meg a Magyar Idők Borbély Lénárdtól. A csepeli polgármester, aki egyben a testület elnöke, hozzátette: a december 20-án elfogadott jelentésben foglaltakról a Fővárosi Közgyűlés januárban fog szavazni. Elmondta: amennyiben a közgyűlés elfogadja a bizottság előterjesztését, akkor a vizsgálati anyagot megküldik az Alstom-ügyben nyomozó hatóságnak is. Annyit lehet tudni a jelentésről, hogy a szabálytalanságok nagyrészt 2006-os és korábbi közbeszerzésekhez köthetők.
A bizottság megállapításai több ponton is egyeznek az Európai Csalás Elleni Hivatal csütörtökön nyilvánosságra került jelentésével. Az OLAF súlyos szabálytalanságokat, csalást és lehetséges korrupciót is feltárt a 4-es metró kivitelezése során. A metróépítés, járműbeszerzés kapcsán a Demszky-érában 2008-ig lefolytatott, csalásgyanús közbeszerzések és későbbi kifizetések miatt akár 93 milliárd forintra is rúghat a magyar állam által Brüsszelnek visszatérítendő összeg. A magyar kormány pert fontolgat, amibe bevonná a korrumpáló multicég képviselőit is.
Az Alstom magyarországi kétes ügyeivel összefüggésben az Egyesült Királyságban is eljárás folyik. Április elején derült ki, hogy a brit nyomozó hatóság vádirata szerint az Alstom 2006–2007-ben 2,2 milliárd forintnyi kenőpénzt juttatott két cégen keresztül BKV-s döntéshozóknak, hogy az Alstom nyerje a metrókocsitendert. A brit hatóság dokumentumait az OLAF is becsatolta jelentésébe. Magyarországon a vesztegetésgyanús üggyel kapcsolatban a Központi Nyomozó Főügyészség (KNYF) lapunk értésülése szerint eddig három személyt gyanúsított meg.
A Fővárosi Közgyűlés május 12-i rendkívüli ülésén Kocsis Máté VIII. kerületi fideszes polgármester, önkormányzati és rendészeti tanácsnok előterjesztése alapján döntött arról, hogy az Alstom metrókocsik beszerzése ügyében felmerült korrupciós vádak kivizsgálására háromtagú ideiglenes vizsgálóbizottságot hoz létre. Az ideiglenes bizottság feladata a metrókocsik beszerzéseivel kapcsolatos döntéshozási mechanizmusok működésének, a szerződéskötések körülményeinek, a döntések előkészítésében résztvevők felelősségének vizsgálata és erről jelentés készítése volt. A bizottság szeptembertől kezdve mintegy hatezer oldalnyi dokumentumot tekintett át, meghallgatták Aba Botond akkori BKV-vezérigazgatót, Szabó Tamást, a bíráló bizottság elnökét, és Gulyás Lászlót, a beruházást levezénylő DBR Metró Projektigazgatóság vezetőjét, a tenderbizottság ülésvezetőjét. Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester – akinek az aláírása szerepel a metrókocsi-szerződéseken is – a bizottság meghívójára nem reagált.