Harmadik alkalommal rendezte meg idén a Magyar Hajózási Országos Szövetség (Mahosz) és a Személyhajósok Szövetsége a nagy tavaszi szezonnyitó felvonulást, a kirajzást, amelyen együtt ünnepelték a dunai személyhajózási szezon nyitányát és a 170 éves Magyar Honvédséget, ezen belül a szervezettel egyidős magyar honvéd folyami hadihajózást. Ugyancsak megünnepelték az ötvenéves középiskolai szintű állami hajósképzést és a 15 éves Zoltán Alapítványt, amely tíz éve működteti Hajós Akadémiáját, ahol több száz matróz és hajóvezető végzett már.
A kirajzásban harminc hajó vett részt, amelyek délelőtt tettek egy kört a Duna fővárosi szakaszán. Elől haladt a Szent Flórián tűzoltóhajó, amelyből oltást imitálva folyamatosan lövelltek a vízsugarak. A különleges vízi járművet egy rendőrségi hajó és két katonai monitor követte, felvezetve a többi hajót, amelyek hármas oszlopban haladtak az ünnepi konvojban. A hajók körülbelül fél egykor tértek vissza a kikötőikbe, ahonnan további programokon vehettek részt az érdeklődők. A rendezvényen ezer hátrányos helyzetű gyermeknek és a további helyeken az interneten bejelentkezőknek biztosítottak ingyenes programot Budapest legszebb részén áthajózva.
Völner Pál, a Mahosz elnöke elmondta, hogy a rendezvénnyel a hazai belvízi hajózás szükségességére és fontosságára kívánták felhívni a figyelmet. – Ilyenkor ez egy örömünnep, a figyelemfelkeltés része volt, hogy az Európa hajón kilenc dobos végig verte a dobot. Ez segített abban, hogy a vizuális látvány mellett a hanghatással is felhívjuk a figyelmet a kirajzásra – fogalmazott Völner Pál. A szervezet elnöke rámutatott arra is, hogy mindent egybevéve a budapesti hajókon körülbelül két és fél millió, a balatoni hajókon pedig további kétmillió utas fordul meg évente.
Ezt különösen annak fényében tartja nagy eredménynek, hogy a kompokat és a BKV-hajókat leszámítva az ágazat állami segítség nélkül, piaci alapon működik. – Budapest gyönyörű fekvésű város, amelynek a szépsége – például a Várhegy, a Gellért-hegy – a Dunáról látszik a legjobban. Egyetlenegy hajóúttal be lehet söpörni a látnivalók nagy részét, ezzel a lehetőséggel pedig élnek is a turisták, a szállodahajókat üzemeltető társaságok pedig az egyedülálló kilátásra alapozva kínálják szolgáltatásaikat – hangsúlyozta Völner Pál.