Míg az Egyesült Államokban a páciensek 53 százaléka használja az internetet információgyűjtésre, ha egészségügyi panaszai vannak, Magyarországon ez átlagosan 60, sőt a kisgyermekes anyák esetében 73 százalék. Weblapok, illetve ajánlások alapján döntjük el, végül kit keresünk fel egészségügyi panaszainkkal – derül ki a Praxis Akadémia legfrissebb kutatásából. A praxisfejlesztéssel, egészségügyi marketing-tanácsadással foglalkozó cég 200 privát egészségügyi vállalkozás véleményét összegezte a hazai magánegészségügyi szektorról.
A megkérdezett magánorvosok 90 százaléka a magánegészségügyi szektor fejlődéséről és kiélezett piaci versengésről számolt be, amelyben – különöse a fentiekre tekintettel – egyre nagyobb szerepe van az online jelenlétnek, illetve a marketingmunkának. A kutatásból az is kiderült, hogy míg évekkel ezelőtt a fogorvosok és a nőgyógyászok voltak azok, akik a legtöbb pácienst fogadták a magánegészségügyi szektorban, ma már kevés olyan szakterület van, ahol ne nőtt volna a kereslet a privát szolgáltatások iránt. A verseny kiéleződését mutatja, hogy miközben egyre több a beteg, a megkérdezettek 13 százaléka arról számolt be, csökkent a hozzájuk forduló páciensek száma (65 százalékban növekedett, 21 százalék nem változott). A magánpraxisok 43 százaléka ennek okán elsősorban az új páciensek megszerzését tekinti elsődleges feladatnak. (A fejlődés kulcsát a műszer- és eszközállomány fejlesztésében, illetve a rendelő bővítésében látják.) A megkérdezettek többsége legalább tíz éve visz magánpraxist, amelyben havonta átlagosan maximum ötven pácienst lát el.
A páciensek megszerzésében és megtartásában a legfőbb eszköz ma már az internet és a különböző kommunikációs megoldások. A statisztikák szerint – és ez illeszkedik a nemzetközi tendenciákhoz is – az internet átvette a hagyományos értékesítési csatornák szerepét.
Az egészségügyi piackutatással foglalkozó Szinapszis Kft. felmérései is azt mutatják, hogy egyre többen és egyre többféle egészségügyi ellátást vesznek igénybe Magyarországon magánszolgáltatóktól. Kutatásaik arra is rávilágítanak, hogy immár nemcsak a magasabb jövedelműek és a felsőfokú végzettségűek körében van igény a privát ellátásra, de egyre több az átlagos – havi 90-150 ezer forint közötti – jövedelmű páciens is a magánszolgáltatóknál. A felmérések szerint mivel nincs hálapénz, pontosan tudható, mennyibe kerül az ellátás.
Önszabályozó magánszolgáltatók
A hazai magán-egészségügyi szektor 12 meghatározó szolgáltatója a közelmúltban jelentette be, hogy megalapítja a Primus Magán Egészségügyi Szolgáltatók Egyesületét. A szervezet célja nem a privát ellátók, hanem a hozzájuk forduló betegek érdekeinek védelme. Ezért a közeljövőben létrehoznak egy védjegyet, amelyet csak azok a szolgáltatók kaphatnak meg, amelyek megfelelnek a betegbiztonsági követelményeknek, és etikusan működnek. Az egyesület szerint az átláthatóságot szolgálná az is, ha az online pénztárgépek használatát a magánegészségügyi szolgáltatókra is kiterjesztenék. A vállalatok 2016-ban több mint félmillió orvos-beteg találkozót és ötmilliónál is magasabb számú diagnosztikai vizsgálatot jegyeztek. (H. É.)