Idén januárban lépett hatályba az új polgári perrendtartás, amelynek egyik előremutató újítása, hogy a jogi képviselő nélkül eljáró feleknek a keresetlevelet egy nyomtatványon kell előterjeszteniük. Bár a jogalkotó célja az volt, hogy megkönnyítse a jogi képviselő nélkül eljáró felek bírósághoz fordulását, nincsenek egyszerű helyzetben azok, akik magánszemélyként teszik ezt. A több mint húszoldalas formanyomtatvány ugyanis még az edzettebb, jogban jártas embereknek is kihívást jelenthet.
A bíróságok megítélését ma már nemcsak az ítéletek minősége, hanem az ügyfelekkel való bánásmód is meghatározza. Az Országos Bírói Hivatal (OBH) ezért a bíróságok szolgáltató jellegének, az ügyfélkapcsolatoknak az erősítését és a bírósághoz való hozzáférés egyszerűsítését is kiemelt célnak tartja.
– Év eleje óta figyelemmel kísérjük az új eljárási kódex életbelépésének hatásait; létrehoztunk egy munkacsoportot, amely szakmai kapcsolatban áll a Kúriával és annak konzultációs testületével, illetve a bíróságokon megalakult perjogi szakmai testületekkel – fogalmazott az OBH.
Mint írták, a munkacsoport az új perrendtartás kapcsán az ügyfelek és a bíróságok tapasztalatai alapján állította össze a javaslatcsomagot, amelynek a keresetlevél-nyomtatványok rövidebbé és közérthetőbbé tétele a célja. Ez azt jelenti, hogy amennyiben az Igazságügyi Minisztérium elfogadja az Országos Bírósági Hivatal elnökének előterjesztését, a jelenleg 25 oldalas nyomtatványok terjedelme hét oldalra csökkenhetne. Az előterjesztés másik fontos kezdeményezése, hogy a keresetlevelek visszautasítása illetékmentes legyen.
Az utóbbi időben számos reform zajlott, ami jelentősen megkönnyíti az ügyfelek dolgát. Évek óta elérhető az az elektronikus szolgáltatás, amely értesíti a perek résztvevőit a tárgyalásokról. Az úgynevezett perkalkulátor pedig kiszámíthatóbbá teszi az eljárásokat, mert előre felmérhető, hogy mekkora az egyes bíróságok leterheltsége és körülbelül hány napig tart majd az eljárás.
De a hamarosan debütáló e-akta és az egész országot behálózó bírósági ügyfélközpontok is megkönnyítik majd az életünket. Az ügyfélcentrumokban ugyanis ingyenesen választ kaphatunk azokra a kérdéseinkre is, amelyeket eddig nem szívesen tettünk fel: mit jelent az, hogy alperes, felperes, hogyan kell megírni egy beadványt vagy hogy egyáltalán jó bíróságon vagyunk-e.