Olvasónk elkísérte apósát a nemzetközi kereskedőlánc telepére. Élményeiről az alábbi levélben számolt be. „Az AAA Auto egyik munkatársa jelentkezett, hogy megvennék az autót. 2015. 08. 04-én találkoztak a cég fóti telephelyén. Első 500 kilométer. Reggel odament, és délután engedték el. Közben megvizsgálták az autót, alkudoztak egy sort, majd megegyeztek a 800 000 forintos vételárban. Papa kérdezte, hogy adnak-e papírt az ügyletről. A válasz az volt, hogy nem kell, mert a gépben benne van minden. Megbeszéltek egy 2015. 08. 10-i találkozót.
Második 500 kilométer. Papa elvitte az autót a megbeszélt időpontra. (Előtte négyszer hívták telefonon, hogy viszi-e!) Az a munkatárs, akivel korábban kezet rázott (a magyar jog szerint a szóbeli szerződés is szerződés), nem volt ott. A recepciós hölgy is más volt.
És elkezdődött a hülyítés. Nem is találták először a gépben az elmondottakat. Amikor meglett, azt mondta egy munkatárs, hogy ők piaci áron dolgoznak, és akkor az már csak 650 000 forint. Különben is, az a vevő, aki kinézte a papa járművét, már vett egy másikat. És ne követelőzzön, mert nincs szerződés, sőt örüljön, hogy ennyiért akkor megveszik. A legszebb mondata az volt, hogy ők már vettek három ilyen autót, és nem is annyira kell a papáé!
Ekkor lettek megfenyegetve a fogyasztóvédelemmel. Főnök nem volt, az előző kollégát nem lehetett elérni, neveket nem árultak el. Még a végén próbálkoztak egy 700 000 forintos árral, de papa elhajtotta őket… Mindezt végighallgattam én is. Ha mesélik, nem hiszem el.”
A levelet böngészve először olvasónknak tettünk fel néhány kérdést. Ha már megegyeztek az árban, miért nem adta el az első alkalommal a gépkocsit a tulajdonos? (Mert még szüksége volt rá egy-két napra.) Közölte-e a kereskedés munkatársa, hogy ha másik alkalommal hozza az autót, már nem lesz érvényes az ajánlat? (Nem, sőt azt mondta, nem kell szerződés sem.) Mi lett a gépkocsival? (Eladta másnak, ahhoz hasonló áron, amit az AAA Auto első alkalommal ajánlott.) Volt-e további fejlemény a kereskedés és az eladó között? (Előbb azért keresték, hogy eladó-e még az autója. Később, amikor megérkezett a panaszlevél – közvetítésünkkel –, elnézést kértek tőle.)
Miután a fenti levelet eljuttattuk az AAA Auto vezetőségének, megszületett az alábbi válasz: „Az AAA Auto folyamatosan arra törekszik, hogy az ügyfelek teljes mértékben elégedettek legyenek a kapott szolgáltatással. Nagyon örülünk annak, hogy az említett esetben fel tudtuk venni a kapcsolatot a levélíróval, és sikerült rendezni a felmerült problémákat. Azonban az eset kapcsán szeretnénk tisztázni, hogy hogyan működik az árképzési eljárásunk, és miért változhatnak – akár naponta is – a képviselőink által kínált árak.
Az AAA Auto piaci monitoringcsoportja folyamatosan elemzi az egész régió használtautó-piacain történő áringadozásokat. Egyes használtautó-modellek árai gyakran naponta változnak, amit az AAA Auto monitoringcsapata folyamatosan figyelemmel kísér. Ezért könnyen előfordulhat, hogy az általunk kínált ár is naponta változik – felfelé vagy lefelé –, ez az oka annak, hogy az értékesítéssel foglalkozó munkatársainknak ellenőrizniük kell, hogy az árképzési központunk megerősítette-e a legújabb árakat.
Előfordulnak olyan esetek is, amikor az autó műszaki állapota eltér attól, amit az ügyfél a telefonban elmondott számunkra. Az ügyfelek gyakran nincsenek tudatában bizonyos hibáknak vagy sérüléseknek, azonban az ellenőrzési rendszerünk meglehetősen részletes és szigorú, és többnyire kimutatja az ilyen rejtett hibákat. Jellemző az is, hogy az ügyfél nem tudja bemutatni az autó szervizkönyvét. Mindezek a körülmények jelentősen befolyásolhatják a vételárat.
A telefonban ajánlott vételár mindig csak egy becsült érték, a végső ár kizárólag azt követően kerül megállapításra, hogy az autó a telephelyünkön átesett a részletes műszaki átvizsgáláson. Reméljük, hogy ügyfeleink és a közvélemény mindezt megértéssel fogadják. Üdvözlettel: AAA Auto vezetősége.”
Mindezek ismeretében néhány tanulságot érdemes levonni. Az AAA Auto nagyüzem, az a fajta személyes kapcsolattartás és megegyezési mód, ami a kisebb kereskedésekben megszokott, itt nem működik.
Az AAA Auto protokollja szerint alaposan megvizsgálják a gépkocsikat mind műszaki állapot, mind eredet szerint. Ha nekik megfelel a kocsi, illetve az eladónak megfelel az ár, nem érdemes halogatni az üzletkötést.
Előfordulhat, hogy az AAA Auto egyes munkatársai nem mindig ugyanazzal a felkészültséggel és ügyfélbarát hozzáállással kezelik az ügyeket és a tulajdonosokat. Olvasónk esete – ha úgy történt, ahogy a levélben szerepel – azt mutatja, hogy egy praktikus információ közlése (az ajánlott ár nem lesz érvényes más alkalommal) sok bosszúságtól, költségtől megkímélte volna az eladót, az AAA Auto pedig nem veszített volna el egy ügyfelet és egy üzletet.