Nyilvánvalóvá vált, hogy a 2006-os önkormányzati választást megelőzően Demszky Gábor személyes utasítására indult el a fúrópajzs, megfelelő műszaki előkészítés nélkül, és a befejezetlen állomások miatti több hónapos leállás kapcsán 17 milliárd forint kötbért kellett fizetni a megrendelőnek – mondta Bánki Erik (Fidesz), az Országgyűlés gazdasági bizottságának elnöke tegnap Budapesten.
A parlamenti testület keddi ülésének napirendjén egyebek mellett Atkári János és Ikvai-Szabó Imre volt főpolgármester-helyettes meghallgatása szerepelt az Európai Csalás Elleni Hivatalnak (OLAF) a 4-es metró beruházásáról készült elmarasztaló jelentése kapcsán. Bánki Erik szerint a volt főpolgármester-helyetteseknek nyilvánvalóan „van vaj a fülük mögött” a metróügy kapcsán, mert ha nem lenne titkolnivalójuk, megjelentek volna a gazdasági bizottság meghallgatásán. Elhangzott az is: Ikvai-Szabó Imre nem is reagált a meghívásra, Atkári János pedig válaszában kategorikusan elutasította a megjelenést.

A gazdasági bizottság ülésén kiderült, hogy megfelelő műszaki előkészítés nélkül indult el a fúrópajzs
A fideszes országgyűlési képviselő a bizottság ülése közben tartott rögtönzött sajtótájékoztatón hozzátette: azt szerették volna megtudni a volt főpolgármester-helyettesektől, milyen módon vettek részt a négyesmetró-beruházás irányításában, milyen információik vannak a politikai döntésekről. Mint mondta: nem lehet kérdés, hogy a projekt politikai irányítása a volt főpolgármesterhez kötődik.
Bánki Erik szerint a metróért felelős DBR Metró Projekt Igazgatóság korábbi vezetőjének, Balogh Árpádnak a metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport előtt a Városházán tett hétfői nyilatkozatából az is kiderült, hogy Demszky Gábor politikai nyomásgyakorlása több tízmilliárd forint kárt okozott a fővárosnak, így politikai felelősségre vonása „nem megkerülhető”. Emlékeztetett, Aba Botond, a BKV volt vezetője korábban elmondta, hogy a négyesmetró-beruházás irányítása a fővárosi közgyűléstől átkerült a BKV-hoz, ezen belül a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetőihez, akik „közvetlenül Demszky Gábor főpolgármester kabinetjéhez voltak bekötve”.
Az Országgyűlés gazdasági bizottsága folytatja a meghallgatásokat, két hét múlva a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetőit hívják a grémium elé.