Nem tudok arról, hogy bárkit korrumpáltak volna a 4-es metró beruházása során; én nem kértem és nem is fogadtam el korrupciós pénzt – mondta a metróberuházást vizsgáló fővárosi munkacsoport tegnapi ülésén Aba Botond. A BKV 1993 és 2006 közötti vezérigazgatója hozzátette: kész vagyonosodási vizsgálatot indítani maga és a családtagjai ellen. Aba arról is beszélt, hogy Demszky Gábor főpolgármesterként szinte minden munkaterület-átadáson jelen volt, illetve megkapott minden jelentést a munkálatok állásáról. A 2006-os önkormányzati választás miatt folyamatosan irreális határidőket támasztott a politika – mondta.
Aba Botond szólt arról is: kapott instrukciókat közvetlenül Demszky Gábortól, az ő közvetlen munkatársaitól, valamint az ellenőrzési mérnök feladatait ellátó Eurometro Kft. egyik vezetőjétől 2006 tavaszától októberig. Ezek szerinte arra irányultak, hogy a projekt elinduljon és menjen – mondta, hozzátéve: nem kapott instrukciót, hogy kik nyerjék el a szerződéseket. A fővállalkozó hiánya kapcsán megjegyezte, hogy az valóban növelte a beruházás kockázatát, de egyben 20-25 százalékkal csökkentette a várható költségeket.
A volt vezérigazgató Medgyessy Péter Alstomtól kapott tanácsadási díja kapcsán azt mondta, hogy Borbély Lénárdhoz, a munkacsoport elnökéhez hasonlóan azt olvasta ki az OLAF-jelentésből, hogy a volt szocialista miniszterelnök családi cége sikerdíjat kapott a francia járműgyártótól.
Lapunk elsőként írta meg, hogy a 180 millió forintos összeget több tételben a metrókocsi-szerződés aláírása után kapta meg az akkor már a kormány utazó nagyköveteként is tevékenykedő Medgyessy Péter cége. Ugyanakkor kijelentette: nem tudja, hogy volt-e korrupció a metrókocsi-beszerzés kapcsán, ennek megállapítása az ügyészség dolga. Aba Botond azt is leszögezte, hogy ő nem gyanúsítottja semmilyen metróügynek, a Nemzeti Nyomozó Iroda két alkalommal tanúként hallgatta meg.
Borbély Lénárd (Fidesz–KDNP) csepeli polgármester, a munkacsoport vezetője azt mondta: Aba Botond vezérigazgatói időszakában a kifogásolt szabálytalan szerződések összege meghaladja a 141 milliárd forintot, és az OLAF-jelentés szerint 54 milliárd forint összegű kifizetés esetében merül fel korrupciógyanú. A 4-es metró építését vizsgáló OLAF-jelentés 60, összesen 167 milliárd forintnyi szerződéssel kapcsolatban tárt fel szabálytalanságokat.
Összesen 59 milliárd forint uniós támogatást kérhet vissza Brüsszel. A BKV egykori vezérigazgatói közül csak Aba Botond ment el a metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport tegnapi ülésére. A testület elnökének beszámolója szerint Antal Attilának a meghallgatás időpontja nem volt megfelelő, Balogh Zsolt és Kocsis István írásban válaszol majd a testület kérdéseire.
Az Alstom-ügyről is szó volt tegnap az Országgyűlésben. A jobbikos Staudt Gábor szerint az OLAF jelzése nyomán a magyar ügyészség lassan és alacsony hatékonysággal dolgozik. Belovics Ervin, a legfőbb ügyész helyettese azt mondta: 2016 szeptemberében vonták ügyészi hatáskörbe az ügyet, azóta voltak már házkutatások, gyanúsítotti kihallgatások és őrizetbe vételek. Szerinte a nyomozás hossza az ügy bonyolultságára és arra vezethető vissza, hogy intenzív és kiterjedt nemzetközi együttműködést igényel.