A kerékpározás népszerűségének növekedésével megsokasodtak a biciklilopások. A rendelkezésre álló statisztikákból kiderül, hogy az elmúlt fél évtizedben évente folyamatosan csökkent ugyan az eltulajdonított kétkerekűek száma, ám a nagyságrend ezzel együtt is évente megközelíti a tízezret. Összehasonlításként: autókat ezres nagyságrendben lopnak el.
Közrejátszhatott ebben a 2013-ban indult BikeSafe kerékpár-regisztrációs program, amelyet a rendőrség is használ 2015 óta, és amelynek adatbázisában immár 40 ezer kerékpárt tartanak nyilván – tudtuk meg Neubauer Tamástól, a program koordinátorától.

Már online, néhány másodperc alatt is megoldható kerékpárunk regisztrálása
Fotó: Bach Máté
A rendőrség ugyanis felismerte, hogy a kerékpárlopások felderítésének egyik hatékony eszköze egy egységes nyilvántartási rendszer lehet, amelyben a bicikliket egy központi adatbázisban, egyedi azonosító jeleikkel regisztrálják.
A regisztráció – a jármű vázszámának ismeretében – mindössze néhány percet vesz igénybe. A bejegyzést a kerékpárboltokban is el lehet végezni, illetve a szervezett rendőrségi akciók keretében is, amelyeket ilyenkor, nyáridőben országszerte tartanak a strandokon.
A procedúra annyiból áll, hogy a kerékpár kap egy BikeSafe matricát, a bicikli tulajdonosa pedig egy nyilvántartási kártyát. Ha a járműnek nyoma vész, fel kell hívni a rendőrséget, ahol az azonosítás ismeretében az adatok azonnal rendelkezésre állnak, és lopottra változtatják a kerékpár aktuális állapotát.
Amennyiben pedig a rendőrség megtalálja a biciklit, a rendszerbe feltöltött adatok alapján értesíteni tudják a tulajdonost. Mindez természetesen online is megoldható: a BikeSafe.hu oldalon lehet regisztrációs fiókot nyitni, ahol tetszőleges mennyiségű kerékpárról lehet fényképeket feltölteni, darabonként 950 forintos egyszeri díjért.
A regisztráció mellé ráadásként a Posta Biztosító egyéves élet- és balesetbiztosítást is ad.
Adódik azonban a kérdés, hogy vajon mennyire hatékony a rendszer, amikor a rendszámmal és komoly biztonsági rendszerrel ellátott autókat is képesek nyomtalanul eltüntetni az arra szakosodott bűnözők.
Neubauer Tamás szerint a rendszer esélyt kínál arra, hogy a rendőrség gyorsan tudjon reagálni, növelve ezzel a megtalálás esélyét. A programkoordinátor pontos felderítési adatokat nem ismer, de a rendszerben megjelenő információk alapján évente néhány tízes nagyságrendűre teszi a megtalálásokat.
Nem tűnik hatalmasnak ez a szám, de Neubauer Tamás egy kriminális történettel érzékelteti a rendszer hasznosságát.
Egyszer, amikor egy emberölési ügyben nyomozott a rendőrség, úgy találtak meg egy fontos tanút, hogy a térfigyelő kamerák képei alapján felfigyeltek egy kerékpározó emberre, akinek járművét a rendszeradatok alapján azonosították, és így könnyedén ki tudták deríteni, ki használta azt. Sok lehetőség rejlik tehát a rendszerben, ráadásul az állampolgárok is igénylik a szolgáltatást – vélekedik a koordinátor.
Neubauer Tamás ugyanakkor arra is figyelmeztet, hogy a regisztrációs rendszer önmagában nem oldhatja meg a lopások számának csökkentését.
Annak érdekében a tulajdonosoknak is van tennivalójuk: ajánlatos otthon zárt helyen tárolni a biciklit, közterületen pedig forgalmas, jól látható, lehetőség szerint térfigyelő kamerákkal ellenőrzött környéken kell lezárni, biztonságos U-lakattal vagy colostokzárral, amelyet nem tudnak könnyedén elvágni a tolvajok.
Létezik egy jól ismert ökölszabály a biciklisek körében, ami úgy hangzik, hogy a kerékpár értékének legalább tíz százalékát ajánlott annak a védelmére fordítani.
Drágának tűnhet persze egy húszezer forintos lakat, de amikor egyes biciklik értéke a használt autókéval vetekszik, a kiadás mindjárt más értelmet nyer.