Sajátos elkövetési módszert dolgoztak ki az elkövetők a légi járművel utazók poggyászainak eltulajdonítására, írja a repülőtéri poggyászlopások felderítésének nehézségeiről Kovács Gyula nyugalmazott rendőr alezredes, a Károli Gáspár Református Egyetem ÁJTK megbízott óraadója „A poggyászlopás nyomozása” című egyetemi jegyzetében. A termináloknál a beszállókártyák átvételével egyidejűleg az utasnak le kell adnia a csomagját.
A csomagot személy- és vagyonbiztonsági szempontok szerint lemérik, átvilágítják, és az úti célnak megfelelő szállítószalagra irányítják. Amennyiben a poggyász értéket rejt magában (műszaki vagy számítástechnikai cikk, ékszer), az átvilágítást végző megjelöli. A raktárban társa, aki szintén alkalmazott, a megjelölt csomagot a szállítószalagról leemeli, kilopja belőle az értékeket, majd a poggyászt más járathoz tartozó szállítószalagra helyezi.
Így sokszor csak hetekkel később szembesül a tulajdonos azzal, hogy meglopták, és ugyancsak hetekkel később tesz feljelentést – ha tesz egyáltalán. A bizonyítást nagyban gátolja, hogy az elkövetés helyét és időpontját úgyszólván lehetetlen megállapítani.
Gondoljunk bele: a sértett Görögországba, mondjuk Rodoszra utazik, csomagja Kijevben landol, onnan pedig visszaérkezik Budapestre. A helyzetet bonyolítja, ha a helytelenül megjelölt célállomásra nem közlekedik közvetlen járat: ekkor ugyanis az útipoggyászt többször ki- és berakodják. A poggyászlopásokra a sorozat-elkövetés a jellemző, és ezeket általában bűnszövetségben valósítják meg. Kovács szerint a repülőteret üzemeltető belső ember, emberek közreműködése nélkül lehetetlen a poggyászokban lévő értékek ellopása.
A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren időnként lebukik egy-egy csoport, ám információink szerint a követők számára vonzó a remélt óriási bevétel. Felmerült, hogy legalább a vezetői szinteken lévőket időnként vagyonosodási vizsgálatnak vessék alá. Ehhez először csökkenteni kellene a repülőtéren a poggyászok kezelésében részt vevő cégek számát. Jelenleg négy ilyen van, egyikük külföldi, és időnként áttekinthetetlen, hogy mennyi alvállalkozóval dolgoznak.