Budapesten, a Szabadság térre több százan gyűltek össze, pedagógusok és civilek egyaránt, írja a hirado.hu.
A tüntetésen Szüdi János egykori oktatáspolitikai államtitkár tartott beszédet.
Alapvető problémának nevezte, hogy a kormány és a tanárok elbeszélnek egymás mellett, és nem közelednek az álláspontok. Szüdi János kiemelte: a gyerekeknek nagyon sok órájuk van, ami mind rájuk, mind a szülőkre és a tanárokra nagy terhet ró.
A miskolci demonstrációval egy időben számos városban tartottak szolidaritás kifejező tüntetést. Budapesten félezren, a vidéki városokban pár százan jelentek meg a demonstrációkon.
Budapesten Szász Judit, a Szabadságszínpad Egyesület nevében a kormányzat oktatáspolitikáját bírálva az mondta, hogy „zsellérnemzedéket akarnak kineveli”. Lázár Júlia, a Hívatlanul Hálózat alapítója azt hangsúlyozta: fontos, hogy a szakszervezetek ne üljenek le ahhoz a kerekasztalhoz, amelynek része a „senki által fel nem hatalmazott” Magyar Művészeti Akadémia és a Nemzeti Pedagógus Kar.
Szombathelyen Koroknyai Sándor, a Szolidaritás helyi vezetője azt hangsúlyozta: a követelések középpontjában nem a pedagógusok, hanem a diákok állnak, az ő érdekükben szólaltak meg a tanárok. Mitre-Károlyi Mária, a Pedagógusok Szakszervezetének vasi elnöke közölte: az utóbbi évek folyamatos és átgondolatlan változtatásai csak bizonytalanságot teremtettek a közoktatásban.
Békéscsabán, az Ébredj, Viharsarok! civil szervezet flashmobjához csatlakozó Bod Tamás (Együtt) tanszabadságot, szabad tankönyvválasztást, a Klik megszüntetését és az oktatás modernizálását követelte. Veszprémben, Győrben és Pécsett is összegyűltek a miskolciakkal szolidaritást vállalók.
A Liga Szakszervezetek közleményben tudatta, hogy szolidáris a közoktatás átalakítását követelő megmozdulásokkal, mert aggasztónak tartja a közoktatás jelenlegi állapotát
Sopronban is tüntetnek a tankerületi központ előtt, ahol pedagógusok és politikusok gyűltek össze. Az ottani szervező azt mondta, hogy a konzultáció szemfényvesztés és arra kértek mindenkit, hogy vállaljanak szolidaritást a pedagógusokkal.
A demonstráció előtt Hollik István kereszténydemokrata képviselő azt mondta, hogy a kormánypártoknak a gyerek érdeke a legfontosabb, viszont a „bukott baloldal” csak pártpolitikai célokra használja a pedagógusokat.
Kedden összeül a köznevelési kerekasztal, mindenkit meghívtak
Február 9-ére hívja össze a köznevelési kerekasztalt az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) – jelentette be a tárca parlamenti államtitkára szerdai budapesti sajtótájékoztatón.
Rétvári Bence elmondta: a hétoldalú megbeszélésre várják a köznevelés szakmai szervezeteit, a munkavállalói érdekképviseletet, a szülők, a diákok, a munkaadók képviselőit. A kerekasztal résztvevői között szerepelnek még az állam, a fenntartó és a tudományos élet, a pedagógusképzés képviselői.
A lehető legszélesebbre nyitották az ajtókat, nem volt még olyan egyeztetés Magyarországon, amelyre minden iskolát meghívtak – utalt a parlamenti államtitkár a 198 tankerületben a héten záruló konzultációkra. Hozzátette: eddig 32 helyszínen, 336 iskolával, illetve intézményvezetővel konzultáltak, és volt ahonnan 8-10-en is eljöttek a fórumra.
A béremelés jövőre is folytatódik – erősítette meg.
A politikus ugyanitt a szerdai demonstrációkról azt mondta: ma Magyarországon mindenki számára garantált, hogy a véleményét, álláspontját békésen elmondhassa, ez fog történni a tüntetéseken is.
Felidézte, hogy tíz évvel ezelőtt még Gyurcsány Ferenc lovasrohamot vezényelt a békésen ünneplő emberekre.
Megjegyezte: azt látják, hogy bukott politikai erők képviselői igyekeznek a demonstrációkon újra reflektorfénybe kerülni. Arra szólított fel, hogy ne használják fel a pedagógusokat politikai céljaikra. Rétvári Bence arra a kérdésre, hogy Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke már sztrájkhangulatot vetített elő, azt mondta: tapasztalataik szerint különböző vélemények, különböző vérmérséklettel jelentek meg a fórumokon. Sok kérdést, témát kell majd megvitatni országrésztől és településszerkezettől is függően.
Az államtitkár kitért arra is, hogy folytatni kívánják a pedagógus-béremelést. Kifejtette: ennek első évében 32 milliárddal, 120 milliárddal költöttek többet e célra, mint az azt megelőző években.
Folytatódik a párbeszéd a pedagógusok és az oktatási tárca között
Jelentősen csökkennek az önértékelési és tanfelügyeleti folyamatokban a pedagógusok adminisztrációs terhei – hangsúlyozta az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára szerdán Pécsett, újságírók előtt.
Pölöskei Gáborné az Országjárás az oktatásról programsorozat pécsi fórumát követően jelezte, a miniszteri döntéssel csökkent a tanfelügyeletek, illetve a minősítések száma is.
Kitért arra is: „tovább folytatódik a párbeszéd a pedagógusok és az oktatási tárca között, aminek célja, hogy rendszerbe tudjuk foglalni a tanárok problémafelvetéseit”.