A köztestület elnöke úgy fogalmazott: néhány számmal nem lehet leírni a közoktatási rendszert. Szerinte vannak jól átgondolt paraméterek, amelyek indikátorai lehetnek az iskolai teljesítménynek, és ha ezek romló tendenciát mutatnak, az okokat fel kell tárni. – A PISA-felmérések adataiból levonható következtetéseket csak megfelelő tudományos elemzések árán lehet megadni – hívta fel a figyelmet.
Lovász László rámutatott: gyors választ kell adni arra, hogy mit és hogyan tanítsanak a tanárok, gyökeres változtatásokat viszont csak tervezés és hosszú évekig tartó kísérletezés után lehet elérni. – Az oktatási rendszer és a tantárgyi programok korrekcióját nem szabad presztízsveszteségként megélni. Nem egyszeri reformról kell gondolkodni, az oktatás tematikáját folyamatosan karban kell tartani – hangsúlyozta.
Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem tanára szerint nálunk a diákok a legtöbb dolgot megjegyzik a tankönyvből, de a meglévő és az új tudás összekapcsolása már nem megy nekik. – Sok mindent begyakoroltatunk velük, de az nincs hatással a készségekre – mutatott rá. A professzor az oktatási ráfordításokkal kapcsolatban arról beszélt, hogy Magyarország a fejletlen országok közé tartozik, ugyanis azokkal vagyunk egy csoportban, amelyek a gyermekek 15 éves koráig 50 ezer dollárnál kevesebbet költenek tanulónként. Kritikaként fogalmazta meg, hogy a diákok nem férnek hozzá a természettudományokhoz, és a résztvevő államok közt nálunk a legkevesebb a matematikaórák száma. Csapó Benő szerint felkészült és elkötelezett tanárokra van szükség, akik megfelelő autonómiával bírnak. Szükségesnek tartja továbbá, hogy a gyerekek azonos esélyekkel indulhassanak a közoktatásban.
Lapunk kérdésére Palkovics László hangsúlyozta: egy jó elemzést készítettek a szakemberek a PISA-ról, amely alátámasztja az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet bevonásával készült, várhatóan a jövő héten kormány elé kerülő jelentésben foglaltakat. Az oktatásért felelős államtitkár ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a ráfordítások az utóbbi években folyamatosan nőttek, és szerinte nem értelmezhető, hogy a diákok nem férnek hozzá a természettudományhoz, hiszen valamennyi iskolában tanítják ezeket a tárgyakat.