Szakmai civil szervezetek megkeresésére hívta életre fél évvel ezelőtt Palkovics László oktatási államtitkár az autista gyermekek integrálását elősegítő köznevelési munkacsoportot, amelyben közel húsz olyan szakember ül, aki az autista gyermekek diagnosztizálásában, oktatásában vagy a gyógypedagógusok képzésében vállal kiemelkedő szerepet. Tagjai a munkacsoportnak a kezdeményező Autisták Országos Szövetsége és a szakállamtitkárság képviselői is.
– A köznevelés rendszerében az autista gyerekek ellátása egyre nagyobb kihívás mind szakmai, mind mennyiségi tekintetben – mondta lapunk kérdésére Kővári Edit, az Autisták Országos Szövetségének elnöke. A szülőszövetség vezetője hangsúlyozta, kevés az olyan intézmény, ahol az autizmus terén képzett gyógypedagógus munkatársat foglalkoztatnak. Hozzátette: ez végső soron azt eredményezi, hogy sok autista gyerek magántanulóvá válik.
– Az együttélés kulcsa, hogy már gyerekként se tanítsuk külön az autistákat. Ugyanakkor nagy kihívás ez, hiszen autizmus esetén éppen azok a készségek sérültek, amelyek a közösségi beilleszkedés kulcsai. A másik ember viselkedése, a környezet értelmezése, az elvárásoknak való megfelelés az autista gyermekek számára borzasztóan nehéz, ebben speciális segítséggel, fejlesztéssel támogathatók, de otthon, egyedül biztosan nem fog sikerülni – fejtegette az elnök.
Az első három alkalommal a munkacsoport összegyűjtötte az autista gyerekek iskolai integrációjának problémáit és a teendőket. – A legutóbbi ülésen viszont már arról volt szó, hogy a javaslatok mikor és hogyan valósulhatnak meg – emelte ki Kővári Edit. Úgy vélte: ahhoz, hogy az autista gyermekek ellátása javuljon, megfelelő számú autizmusban képzett gyógypedagógusra lenne szükség, ezért az egyik kulcskérdés az ő képzésük. Amíg a rendszer nem töltődik fel ilyen szakemberekkel, addig a pedagógusoknak speciális ismereteket kell szerezniük az autista gyerekek oktatásához. A másik fontos cél, hogy szülessen meg a Nemzeti alaptantervhez illeszkedő szakmai módszertani útmutató az iskolák számára. Ez azért is fontos, hogy a pedagógus pontosan tudja, mit és hogyan tegyen, gyakorlati segítséget kapjon, ha egy autista gyermek kerül az osztályba. Előzetes felkészítés nélkül nem várható el a tanítóktól és tanároktól, hogy felkészültek legyenek az autista gyerekek fogadására – magyarázta a szövetségi elnök. Szerinte – hasonlóan a többi fogyatékossághoz – jogszabályba illesztve kellene megjelennie annak, hogy egy autista gyermek tanításához milyen tárgyi feltételekre van szükség.