Vádat emelt a francia Alstom brit leányvállalatának, az Alstom Transport UK & Ireland ügyvezető igazgatója, Terence Stuart Watson ellen Nagy-Britannia Súlyos Csalások Elleni Hivatala, az SFO. A hivatal a 2003. január 1. és 2008. december 31. közötti szerződésekkel kapcsolatban bukkant visszaélésekre – értesült a Reuters hírügynökség. A hatóságok a nagy-britanniai érdekeltségről azt gyanítják, hogy a cégcsoport korrupt kifizetésekre használta külföldi szerződések elnyerése érdekében.
A sajtóban megjelent hírek alapján az SFO már 2011-ben összesen 81 millió font (27 milliárd forint) értékű olyan kifizetést azonosított, amelyeket Nagy-Britanniában bejegyzett Alstom-cégek folyósítottak külföldi illetékeseknek 2004 és 2010 között, szerződések fejében. A cég az állítólagos kenőpénzeket „tanácsadói megállapodásokkal” leplezte. Az ügyleteket az Alstom energia- és közlekedési részlegeinek vezető értékesítési tisztviselői hozták tető alá. A csalás elleni hivatal kezdeményezésére 2010 márciusában az ipari csoport brit részlegének három vezetőjét már őrizetbe vették egy rövid időre.
Mint ismert, a budapesti 2-es és 4-es metróvonalra szánt új szerelvényekre 2005-ben írták ki a tendert. Nyolc cég versenyzett, közöttük a francia Alstomból és az akkor még működő magyar Ganz Transelektróból álló Metropolisz Konzorcium. A társulás végül meg is nyerte a pályázatot, annak ellenére, hogy a Ganz később gyártási szerep nélkül maradt, és eltűnt a teljesítésből. A 264 millió eurós metrókocsi-szerződést 2006. május 30-án írták alá. A dokumentumon a BKV Zrt. mint ajánlatkérő részéről Aba Botond vezérigazgató, a nyertes ajánlattevők részéről Zal Sahbaz üzletfejlesztési elnökhelyettes, Michael Anderson üzletfejlesztési igazgató, Karda László vezérigazgató és Ács Sándor igazgatósági elnök neve szerepel.
A szerződést Demszky Gábor jelenlétében szignálták a felek, a papíron ott van Budapest akkori főpolgármesterének aláírása. Később, a már Tarlós István vezette főváros rengeteg problémával szembesült a szerződések kapcsán. Még az is felmerült, hogy felbontják azokat, az Alstom ugyanis késett a típusengedéllyel, a metrókocsikat nem tudták a felújított 2-es vonalon elindítani.
A vasúti járműgyártó Alstom ellen hét éve zajlik nyomozás egy világméretű korrupciós ügy gyanúja miatt – írta a Reuters. Tavaly egy amerikai bíróság ítélte 772 millió dolláros büntetésre az Alstomot, mert a vád szerint a cégnél bevett gyakorlat volt a döntéshozók lefizetése.
A Fidesz 2010-es választási győzelme után az Állami Számvevőszék (ÁSZ) megvizsgálta a 4-es metró beruházását és a járműbeszerzéseket. A számvevőszék jelentése szerint a beruházással a magyar államot és a fővárosi önkormányzatot komoly vagyoni hátrány érte. A mostani brit vizsgálatokkal egybecseng az ÁSZ akkori megállapítása, amelyben különösen a tanácsadói szerződések árát sokallták a teljesítésigazolások fényében. Az ÁSZ hűtlen kezelés alapos gyanúja miatt feljelentést tett ismeretlen tettes ellen a Fővárosi Főügyészségen. Az Alstom-szerződések tárgyában nyomozás is indult.