A befutó pedig egy amerikai ajánlat lehet, a korábbinál kevesebb, összesen tíz helikopterre – értesült lapunk. Úgy tudjuk, a 2017-re tervezett, több tíz milliárdos üzletben az amerikai Sikorsky ajánlata a legesélyesebb, miközben felújítják a Magyar Honvédség orosz helikoptereinek egy részét is. A kormány így egyszerre tehet lépéseket az orosz és az amerikai kapcsolatok megszilárdítására: előbbi az energiabiztonságunk, illetve a paksi projekt, utóbbi pedig főként a NATO-tagságunk és az ukrajnai helyzet miatt fontos.
A napokban Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter tett utalást arra, hogy a Mi–17-es gépek nagyjavítása szóba került Orbán Viktor miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök moszkvai találkozóján.
Úgy tudjuk, az amerikai helikopterek szállításáról szóló ajánlatról ugyanakkor Coleen Bell, az Egyesült Államok budapesti nagykövete tárgyalt több esetben magyar honvédségi vezetőkkel, de ez szóba kerülhet a kormányfő washingtoni látogatásán is. Az új ajánlat azonban már nem 30 gépről fog szólni mintegy 170 milliárd forint értékben, hanem csak tízről.
A korábban tervezett, közös beszerzés helyett a mentőszolgálat és a rendőrség ugyanis a külön közbeszerzés mellett döntött, a honvédségnél pedig nemrég írtak ki pályázatot öt darab Mi–17-es helikopter nagyjavítására, ami egy ideig kiszolgálhatja a hazai igényeket. A honvédség helikopteres feladatainak ellátásához egyelőre biztosított a minimálisan szükséges gépállomány a jelenleg is meglévő öt Mi–8-as és a nagyjavítás után működőképessé váló öt Mi–17-es szállító helikopter, valamint a rendszerbe állítást követően hamarosan hadrendbe állítható két AS–350-es felderítő, mentő könnyű helikopter révén.
Szakmailag indokolt lenne viszont a nemrég nagyjavításon átesett, illetve a közeljövőben meghosszabbított üzemidejű Mi–8-as és Mi–17-es helikopterek mellett néhány, vagyis legfeljebb 10-12 darab, több funkcióra is alkalmas helikopter beszerzése is. A meglévő öt Mi–17-es és öt Mi–8-as ugyanis alapvetően régebbi, orosz gyártmányú csapat-, illetve teherszállító gép. A légi mentőszolgálattól idén átvett két, francia gyártmányú, egymotoros, használt AS–350-es (Ecureuil) helikopterek pedig csak kiképző és futárfeladatokra alkalmasak. A szakemberek szerint a régi orosz modelleknek a mostani lehet az utolsó reális élettartam-hosszabbításuk, ezért el kell kezdeni az új gépekre való átállást.
Ez több volt szocialista országban probléma. Az amerikai diplomácia ezt kihasználva komoly energiát fektet abba, hogy a kelet-közép-európai térségben, a volt szocialista országokban az Egyesült Államok hadseregének használt eszközeit értékesítse. Nemrég Szlovákia döntött ennek eredményeként Black Hawk helikopterek vásárlásáról. A NATO pedig Csehországban helikopterpilótákat kiképző bázis létrehozásáról határozott, amelyben szintén dolgozhatnak majd amerikaiak. A horvát védelmi minisztérium február 25-én jelentette be, hogy 16, az amerikai haderőben feleslegessé váló OH–58D Kiowa Warrior típusú felderítő és könnyű támadó helikopterrel modernizálja légierejét.