– A Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. és a Csillaghegyi-öblözet védművét tervező Tér-Team Kft. által a Lányi András környezetvédő jegyezte elképzelésekről készült véleményezés szerint – a dokumentum állításaival ellentétben – a mobilfalas védekezés biztonsági kockázatai vállalhatók, és a talajtöréssel kapcsolatos megállapítás téves – mondta Tarlós István a pénteki Budapestinfón.
A főpolgármester leszögezte: a védmű és a környezetrendezési terv megvalósítása – szemben a Lányi-féle javaslattal – erősíti a partszakasz természetközeli jellegét, rekreációs használati funkcióit, az engedélyes terv pedig nem sért jogszabályt. Szerinte téves a javaslat azon megállapítása is, hogy a gyártó ne garantálná az alumíniumelemekből épülő mobil gát állékonyságát. Kitért rá, hogy az árvízvédelem kérdéséről a Lányi-féle 60 oldalas anyagban csak 13 oldal szól, a javaslat zömét szociológusok és tájépítészek írták, és sok benne a – Tarlós szavai szerint – gyanút keltő, alátámasztatlan, sőt hamis állítás.

Az árvízvédelemről szociológusok, tájépítészek értekeztek
A főpolgármester elmondta, a Római-parti védmű ellenzői által emlegetett Nánási út–Királyok útján lévő nyúlgát csak papíron elsőrendű fővédvonal, annak sosem volt sem engedélyezési, sem kivitelezési terve, az egy „ismeretlen állékonyságú fércmű”. Hangsúlyozta, hogy a nyomvonalról a Fővárosi Közgyűlés köteles döntést hozni, a politikai felelősséget elsősorban a főpolgármester viseli, a védmű stabilitásáért, biztonságáért pedig a tervező és a gyártó felel. Tarlós arra biztatja a Fővárosi Közgyűlés tagjait, hogy a lelkiismeretük szerint szavazzanak az ügyben. A sajtótájékoztatón azt is bejelentette, hogy a Fővárosi Választási Bizottság határozata szerint a főváros törvényesen jelölte ki a part menti védvonalat, egyben erre hivatkozva elutasította az Együtt és a Párbeszéd által a mobilgát megépítése ellen benyújtott népszavazási kérdés hitelesítését.
Péntek délelőtt az A38 hajón mutatták be a Lányi András által szerkesztett tanulmányt, amelyben a szerzők egy maximum egyméteres betonfallal a Nánási út–Királyok útjára helyeznék az árvízvédelmi fővonalat a Csillaghegyi-öblözet védelme érdekében. A tanulmány árvízvédelmi részét jegyző Koncsos László szerint a part menti mobilgát megépítése a talajtörés veszélye miatt kockázatos, sőt egyenesen emberkísérletről beszél.
A tanulmány nagy része tájépítészeti és szociológiai javaslatokat tartalmaz. Bardóczi Sándor tájépítész árvízálló, kétirányú kerékpárúttal, utcabútorokkal, mobil büfékkel kiépített sétányt képzelt el. Az alternatív terv készítői szerint az időszakosan elöntött part menti, hullámtéri ingatlanok közül a szerkezetileg menthetetleneket a tulajdonosokkal elbontatnák, a többit pedig árvízállóvá alakíttatnák.
A tanulmány nem ad választ arra, hogy mennyibe kerülne az alternatív védvonal és a part mentén lévő ingatlanok ki-, illetve átalakítása.