– Európai jelenség, hogy a fiúk már kisiskolás korban lemaradnak, ennek az egyik következménye, hogy az egyetemre sokkal több lány jut be, mint fiú – mondta lapunknak Bedő Imre, a Férfiak Klubjának alapítója, aki arról is szólt, hogy hazánkban a felsőfokú végzettségűek közel kétharmada nő. Hozzátette, hogy mindez azért katasztrófa, mert a felsőfokú végzettséget szerző nők fele így nem talál végzettségben hozzá illő társat.

Kifejezetten kerülik a lányos játékokat, elkezdik fejleszteni azokat a tulajdonságaikat, melyekben ők jók
Fotó: Mirkó István
Többek között ez is az oka annak, hogy manapság egyre több kutatás foglalkozik azzal, miért teljesítenek már kisiskolás korban rosszabbul a fiúk, illetve hogy mit lehetne tenni ellene.
– Egy német felmérés kimutatta, hogy a férfi tanárok számának növekedésével javul a fiúk teljesítménye a közoktatásban – emelte ki a szakértő, aki hozzátette, hogy az is kiderült, hogy még tanítania sem kell, már az is javítja a fiúk teljesítményét, ha csak jelen van az iskolában, látják a szünetben a folyosón.
A Férfienergia című könyv szerzője arról is szólt, hogy a fiúk később érnek, mint a lányok, nagyobb a mozgásigényük és teljesen másként motiválhatók.
– A pedagógusok sokszor nem veszik figyelembe, hogy másként kell nevelni, másként kell fegyelmezni, motiválni egy fiúgyereket. Főleg igaz ez az általános iskola alsó tagozatára, amikor még a kamaszkori lázadás kialakulása előtt jól nevelhetők a gyerekek – hangsúlyozta Bedő Imre. Ismertetése szerint sokszor állítanak lány példát a kisfiúk elé, ami éppen hogy ellentétes hatást vált ki belőlük.
Mint mondta, már óvodáskorban megfigyelhető néhány jelentős különbség a két nem viselkedésében.
A lányok játszanak fiús és lányos játékot egyaránt, a fiúk viszont kifejezetten kerülik a lányos játékokat, illetve szeretik a lányokat távol tartani a saját fiús játékaiktól, vagyis duplán védik területeiket. – Ez azért van így, mert a fiúk arra készülnek, ami az ő speciális hozzáadott értékük a világhoz.
Ezt úgy tudják megtalálni, ha ösztönösen elkülönülnek, és a maguk nyersebb módján, más fiúkkal való szabad versengés során felismerik erősségeiket, elkezdik fejleszteni azokat a tulajdonságaikat, amelyekben ők jók – fejtegette a szakember.
– Kevés szó esik arról, hogy a fiús anyukák sokszor nem igazán veszik komolyan azt, ha probléma van a gyerekükkel az iskolában, mondván, vagány fiúgyerek, minden belefér. Pedig ez nem igaz. Mintha sokkal több elkényeztetett fiú lenne ma, mint lány.
A fiúgyerekek pedig nem mindig vagányságból rendetlenkednek a tanórán, hanem azért, mert sok esetben figyelmet követelnek, rosszul szólítják meg őket a női pedagógusok, nem jól motiválják – magyarázta a szakértő. Ismertetése szerint a fiúk nagy része otthon sem lát férfimintát, mert vagy csonka családban nevelkednek a szülők válása miatt, vagy az apák sokáig dolgoznak, keveset vannak otthon.
A férfi pedagógusok tehát apapótló funkcióval is bírnak, illetve bírnának, ha többen lennének – tette hozzá Bedő Imre, aki arról is szólt, hogy a megfelelő élő férfiminta a lányok esetében is elengedhetetlen. Mint mondta, a felmérések szerint a lányok több mint hetven százalékban a filmekből és magazinokból veszik a férfimintát, csakhogy az így kialakult elvárásoknak élő férfi megfelelni nem tud.
Bedő szerint azért is probléma, hogy egyre kevesebb a férfi pedagógus az európai oktatási rendszerekben, így hazánkban is, mert a fiúk igényelnék például a férfihierarchiát, amivel remekül lehet motiválni őket.
Ráadásul szerencsés, ha több férfi veszi őket körül, mert így több mozaikból tudják összerakni magukban a megfelelő férfimintát, amely alapján képesek lesznek a családalapítástól kezdve a legnehezebb időkig is férfiasan kiállni a nő mellett.
– Persze a női pedagógusoknak is van eszköz a kezükben. Igény keletkeztetésével el tudják érni, hogy kifejezetten az ő kedvükért lehozzák akár a csillagokat is az égről a fiúgyerekek, de mindez speciális, fiúk által dekódolható kommunikációt, odafigyelést és lelki kapcsolatot is feltételez.