Patyi András elmondta: a választási résztvevők számára ismert és kiszámítható jogszabályi környezetben zajlott a 2018-as választás, hiszen nem volt komoly törvényi módosítás az elmúlt években. Hozzátette: a delegálások folytán 30 fősre nőtt NVB rendkívüli mennyiségű munkát végzett el, a választás kitűzésétől, január 11-től május 4-ig 41 ülést tartott, a választási eljárással összefüggésben 942 határozatot hozott és 4 iránymutatás bocsátott ki.
Az NVB elnöke közölte: a legnagyobb munkaterhet most is az egyéni jelöltállítás tárgyában hozott döntések elleni fellebbezések elbírálása jelentette, mivel rendkívül sokan kívántak indulni a választáson. Jogerősen végül 1794 főt vettek nyilvántartásba egyéni jelöltként – tette hozzá. Ismertetése szerint 22 pártlistát és 13 nemzetiségi listát vettek nyilvántartásba, két pártlista visszautasítása kapcsán a Kúria az NVB határozatát megváltoztatta.
Patyi András beszámolója szerint az NVB munkájának jelentős részét tette ki a választási kampány szabályainak megsértése miatti jogorvoslati kérelmek elbírálása, az 55 első fokú döntés mellett, 111 fellebbezést bírált el a bizottság. Mint mondta, a négy évvel ezelőtti választásokhoz hasonlóan a jogorvoslati témák között kiemelten szerepeltek a választási plakátok, valamint a kampány korai szakaszában már reflektorfénybe került az önkormányzati kiadású, többségében ingyenes, nagy példányszámú időszaki lapok szerkesztési gyakorlata is.
Az NVB elnöke közölte: a 2014-es választásokhoz képest 26-szor annyi fellebbezést nyújtottak be idén az egyéni választókerületi eredményt megállapító döntésekkel szemben. Négy éve öt ilyen érkezett, most 131 kérelmet, 129 fellebbezést és 2 kifogást bírált el a bizottság, ugyanakkor egyetlen esetben változtatta meg a döntést, de itt sem lett új győztes, 2 szavazatot kellett jó helyre írni a jegyzőkönyvben – mondta Patyi András. Elmondta: a többi fellebbezés esetében az NVB többsége úgy fogalt állást, hogy azok nem hivatkoztak olyan törvénysértésre és nem jelöltek meg olyan bizonyítékot, amely legalább a valószínűsítés szintjén alátámasztotta volna a jogsértéseket.
Közölte: április 27-én állapították meg a választás országos listás eredményét, amivel szemben 5 kérelmet terjesztettek elő, ebből egyet érdemi vizsgálat nélkül utasított el a Kúria. Hozzátette: a 10 285 szavazókörből 4-ben a listás szavazatok újraszámlálását rendelte el a bíróság, megváltoztatva az NVB országos listás szavazási eredménydöntését, ugyanakkor a jegyzőkönyveken végigvezetett változtatások a mandátumkiosztásban nem eredményeztek módosulást. A listás országos eredmény így május 3-án emelkedett jogerőre.
Az NBV elnöke összefoglalta azokat a területeteket, amelyekben törvénymódosítást tart szükségesnek. Javasolta többek között, hogy változtassanak az átjelentkezéssel szavazók fogadásának részletszabályain, hogy a választópolgárok sorban állása elkerülhető legyen, valamint ismét felvetette a többes ajánlás intézményének felülvizsgálatát. Indítványozta, hogy alkotmánybírósági és kúriai normakontroll kezdeményezési hatásköre legyen az NVB-nek, valamint, hogy a választási döntések bírósági felülvizsgálatának ellátására egyetlen speciális, nagyobb létszámú kúriai tanácsot állítsanak fel, hasonlóan az önkormányzati tanácshoz.
Javasolta, hogy a területi választási bizottságok ismételten vegyenek részt az országgyűlési képviselők választási eljárásában, valamint azt is, hogy pontosítsák a kampányban a plakátok szabályozását.
Úgy vélte: egyértelmű törvényi szabályozásra van szükség a választási bizottsági tagok delegálással kapcsolatban, és az ellentmondó kúriai gyakorlat miatt pontosabb törvényi elhatárolásra szorul a választási eljárás legsúlyosabb szankciója, az eljárás egy részének megsemmisítése és megismételtetése.
Patyi András szerint egyértelműsíteni kell a szavazást követően, de az eredmény jogerőre emelkedése előtt mandátumukról lemondott képviselők mandátumának kiadását, és javasolta a bírósági döntések meghozatala során a nyilvánosság alapelvének fokozottabb érvényesülését.
Azt is felvetette: az NVB minden adminisztratív területre kiterjedő centralizált szerepe eljárási kockázatot hordoz az elbírálási határidők megtartásával összefüggésben.
Az NVB elnöke megköszönte valamennyi választási szerv munkatársának a munkát, külön köszönetet mondott az NVB tagjainak a nagy ügyteher ellátáshoz szükséges helytállásukért.