Újabb fejezetéhez érkezett a 2014 januárjában elindított oktatásfejlesztési program, a BKF Kommunikációs Alapítvány, a Budapesti Metropolitan Főiskola, valamint a GeoGebra Nonprofit Kft. együttműködésében megvalósult Geomatech projekt.
Az újdonságot, az okos eszközökkel, így telefonnal, tablettel vagy akár az interaktív táblán elvégezhető matematika kísérletek után az új fizikai és egyéb természettudományos feladatok sora jelenti. A Geomatech célja, hogy a közoktatásban résztvevő diákok megszeressék a matematikát és a fizikát, a természettudományos tárgyakat, azok tanulásához és tanításához több sikerélmény kapcsolódjon, ezáltal motiváltabbak legyenek, és nagyobb arányban tanuljanak tovább matematikai, fizikai, műszaki és informatikai területeken.
A Geomatech projekt az elkészült matematikai és fizikai oktatási anyagokhoz ingyenes online hozzáférést (http://tananyag.geomatech.hu/) biztosít az érdeklődők számára.
Mérhető-e, ami láthatatlan? Mennyi a gravitációs gyorsulás értéke a tanteremben? Miből lesz a szivárvány? Ezek a kérdések már az általános iskolában is előkerülnek, a Geomatech program keretében pedig a fizikai kísérletek tableten, okostelefonon és digitális táblán is könnyen megjeleníthetőek lesznek – olvasható a projekt kommunikációjával megbízott cég MTI-hez kedden eljuttatott közleményében.
Mint írják, az idei tanév kezdetéig több mint 950 iskola mintegy 2500 tanára ismerkedett meg továbbképzés keretében a legkorszerűbb elektronikus oktatási technológiákkal. Elkészültek és a technológiai tesztek függvényében hamarosan bárki számára elérhetőek lesznek a Geomatech oldalán azok a mobileszközökkel is elvégezhető kísérletek, amelyek az okostelefonok érzékelőit hívják segítségül. Ezeken keresztül szemléltetik majd a fizika törvényszerűségeit. A mobiltelefonok ma már olyan mérési eszközökként használhatóak, amelyek az oktatást is nagyban segítik.
A Geomatech program keretében összekapcsolták a mobiltelefont a számítógépekkel, a GeoGebra program segítségével feldolgozzák a jeleket és a könnyű megértés biztosítása érdekében grafikusan is ábrázolják az eredményeket. Amikor például a diákok a mobilt a kezükben mozgatják, akkor a számítógép megjeleníti a mobil érzékelő által küldött jeleket. Így például rögtön érthetővé válik, hogyan változik az erő, amely adott esetben a telefonra hat. A látványos mobil kísérletezéssel nem telik el a tanóra fele, és a tapasztalat azonnal segít a megértésben is – írják a közleményben.
„Nagy örömünkre szolgál, hogy a Geomatech elektronikus oktatási rendszer egyre szélesebb körben terjed el a közoktatási intézmények körében. Az információs korban a gyerekeknek nem lehet úgy fizikát tanítani, mint 100 évvel ezelőtt. A diákok ma már sok információt dolgoznak fel, megnőtt a képi anyagok jelentősége, bár sok dologra tudnak koncentrálni, de csak rövid ideig. Egyre fontosabb az aktivitás és az azonnali visszajelzés.” – idézi a közlemény Mészáros Lászlót, a BKF Kommunikációs Alapítvány kuratóriumának elnökét, a projekt vezetőjét.
Mint írják, a Geomatech Program a magyar közoktatás fejlesztésének sikerterméke. A fejlesztők és a program elkötelezett hívei folyamatosan keresik annak a lehetőségét, hogy milyen módon szélesíthetnék ki a Geomatech nyújtotta kereteket.